תאונת פגע וברח

תקציר

תאונות הן אירוע לא נעים לכל המעורבים, והן מובילות להשלכות קשות, ולעתים קרובות חמורות. אחריות כל הצדדים המעורבים בתאונה לצאת מהרכב ולהחליף פרטים, בין אם מדובר בפגיעה ברכוש, ובוודאי אם מדובר בפגיעה בגוף. אם מישהו נפגע, יש חובה על פי חוק לסייע לו. יחד עם זאת, נהגים שהיו מעורבים בתאונה, גם אם לא היו אשמים בה, עלולים להיכנס למצב נפשי של הלם ולחץ, שיגרום להם להמשיך לנסוע ולהתרחק מזירת האירוע.

בריחה מאזור תאונה, כלומר תאונת פגע וברח, היא לא רק מעשה לא חוקי, אלא גם לא מוסרי ולא חברתי. חובה על כל אדם להעניק עזרה למי שזקוק לה, להגן על חייו ועל גופו, גם אם לא התכוון להרע. נפגעים רבים מתאונות דרכים שבחרו לתבוע את מי שלא סייעו להם וברחו, גילו כי בית המשפט מתייחס גם הוא בחומרה למעשה, וגוזר עונשים לא פשוטים על מי שנמצאים אשמים, בגין כך.

תאונת פגע וברח

איך החוק מגדיר תאונת פגע וברח?

תאונת פגע וברח היא כינוי כולל לעבירות הכוללות אירוע בו אחד מהצדדים המעורבים בתאונה, בדרך כלל הנהג הפוגע, בורח מזירת האירוע, ומותיר את הנפגעים להתמודד לבד עם המצב. מדובר באחת מהעבירות החמורות ביותר בתחום דיני התעבורה. הענישה עליה חמורה בהתאם, ונעה בין שלוש שנים ל-14 שנות מאסר בפועל. ההשלכות על הנהג שנטש את זירת האירוע לא מסתכמות בכך, והוא עלול למצוא את עצמו מתמודד עם תביעת פיצויים לנפגעים.   

תאונות פגע וברח נפוצות

ברוב המוחלט של מקרי תאונות פגע וברח מעורבים נהגים נורמטיביים שחטאו בחוסר תשומת לב רגעית, נבהלו וברחו. בין המקרים הנפוצים ביותר ניתן למצוא תאונות פגע וברח ברכב חונה, בהולכי רגל במעבר חצייה, ברוכב אופניים או קורקינט. לא משנה הסיבה: חוסר תשומת לב של שניה אחת יכולה להוביל לאסון עבור כל הצדדים המעורבים באירוע. פגיעה בהולך רגל שממהר לחצות את הכביש, או בנהג קורקינט, עלולים להוביל לנזק ברכוש, בגוף ובנפש. ההשלכות גורמות לכך שהנהג הפוגע לעיתים נבהל ובורח מהמקום.

רבים שפגעו במכוניות חונות בטעות, לא משאירים פרטים מזהים, ובכך מותירים את בעל הרכב להתמודד בעצמו עם הפגיעה. לכאורה לא מדובר בפגיעה בגוף ובנפש, ולכן נהגים רבים חושבים שניתן להקל ראש בכך. יחד עם זאת, השארת פרטים היא לא עניין של רצון טוב, אלא חובה חוקית. מי שלא משאיר פרטים, כמו שם מלא ומספר רישיון נהיגה, עובר על החוק, וניתן לתבוע אותו בבית המשפט לתעבורה. הסנקציות יכולות להגיע להטלת קנסות ופסילה מנהלית, בהתאם לנסיבות האירוע, חומרתו ונסיבות חייו של הנאשם.

דרגות החומרה בתאונת פגע וברח

החוק מחלק את תאונות פגע וברח לשלוש דרגות חומרה שונות, כפי שניתן למצוא בסעיף 64 א’ לפקודת התעבורה. החוק קובע כי בכל מקרה של תאונת פגע וברח, ייגזר על הנהג הפוגע עונש מאסר בפועל, כיוון שהנהג הפוגע לא עצר לברר את השלכות התאונה, ולא הזעיק עזרה. ההבדל בין הדרגות הוא בחומרתו של ההקשר הנסיבתי ובעונש הנגזר מכך.

הדרגה הראשונה, והנמוכה ביותר, היא מצב בו הנהג לא היה בטוח שפגע במישהו, ולא עצר או סייע, למרות שידע שמדובר בתרחיש אפשרי. העונש במקרה זה הוא עד 3 שנות מאסר. יתכן גם שיהיו עונשים נלווים, כמו קנס כספי, מאסר על תנאי או פסילת רישיון נהיגה.

הדרגה השנייה היא כאשר הנהג ידע שאדם אחר נפגע, ובכל זאת המשיך לנסוע וברח מהמקום. כאן העונש גם הוא יותר חמור, והוא עלול להגיע ל-7 שנות מאסר, בנוסף לעונשים נלווים.

הדרגה השלישית, והחמורה ביותר, היא עבירת הפקרות, והיא מתרחשת כאשר אדם ידע שנגרמה חבלה של ממש לנפגע, או אם הוא נהרג. כאן החוק מחמיר ביותר והעונש עלול להגיע ל-14 שנות מאסר ולעוד עונשים נלווים.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

נפגעתם בתאונת פגע וברח? כדאי לדעת שהחוק לצידכם. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת”ד) קובע כי מי שנפגע במהלך תאונת דרכים עם רכב ממונע, זכאי לקבל פיצוי מחברת ביטוח הרכב של הנהג הפוגע, למעט חריגים, בגין הנזק שנגרם לגופם. זאת מבלי להוכיח כי הנהג הפוגע אשם או פעל ברשלנות.

כחוק סוציאלי, הפלת”ד מתייחס לכל פגיעה גופנית של אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים עם רכב ממונע, כנוסע, הולך רגל או נהג, פוגע או נפגע. אם היו הרוגים, בני משפחה התלויים בהם כלכלית יכולים לתבוע על הנזק שנוצר בעקבות התאונה. יחד עם זאת, החוק לא כולל אנשים שגרמו לתאונה בכוונה או פעלו בניגוד לחוק במתכוון.

החוק מכליל בתוכו כמעט את כל סוגי התאונה עם כלי רכב ממונעים הנוסעים על הקרקע. קלנועית, קורקינט וכלי רכב קלים אחרים, לא נחשבים כלי רכב ממונעים על פי חוק הפלת”ד.

יחד עם זאת, יש לציין כי החוק מתייחס רק לפגיעה פיזית לגוף ו/או לנפש, שמובילה לנזק כלכלי, במקרה של תאונת דרכים. במידה ונגרם נזק לרכב או לרכוש אחר של התובע הנפגע במהלך תאונת הדרכים, הוא צריך לתבוע בנפרד. במקרה בו היה לנהג הפוגע צד ג’ או ביטוח מקיף, יש לפנות אליהם ולברר אם הוא מכוסה גם נגד תביעות כאלה.

תביעה נגד קרנית

בתאונות פגע וברח, לא תמיד ניתן לאתר את הנהג הפוגע, ולכן לא ניתן לתבוע את חברת הביטוח שלו. במקרה כזה, פונים לקרנית. קרנית היא תאגיד שהוקם מכוח חוק הפלת”ד. מטרת התאגיד היא לדאוג לכך שכל נפגע גוף בתאונות דרכים, יקבל פיצוי על כיסוי הוצאות רפואיות, גם אם הוא לא יכול לקבל פיצוי מהנהג הפוגע, בין אם הנהג הפוגע א ידוע או שנהג בלי ביטוח בר תוקף. יש לציין כי קרנית מנסה לאתר את הנהג שברח על מנת לתבוע ממנו את הפיצוי ששילמה לנפגע.

תאונת פגע וברח מה עושים?

הדבר החשוב ביותר שיש לעשות לאחר שנפגעתם בתאונת פגע וברח הוא לאסוף כמה שיותר מידע על זירת האירוע ועל הנהג הפוגע.  צלמו את הזירה, השיגו עדיי ראייה, הציגו מסמכים רפואיים רלוונטיים כמה שיותר קרוב לאירוע, פנו למשטרה לדווח על הארוע וכד’. 

מרגע שתגישו את כל אלה לחברת קרנית, ותוכיחו שנפגעתם בתאונת פגע וברח, כך שלא ניתן לאתר את הרכב הפוגע, תוכלו להוכיח נזק ולנהל מו”מ על גובה הפיצויים בהתאם להשלכות התאונה.

למה חשוב לפנות לייצוג משפטי לאחר תאונת פגע וברח?

במקרה של תאונת פגע וברח, לא ניתן לעתים קרובות לאתר את הנהג הפוגע, ולכן אין להתייחס אליה כתאונת דרכים רגילה. כדי לוודא שתקבלו את הפיצויים המגיעים לכם, כדאי לפנות לעורכי דין המתמחים בתביעת בנזקי גוף תאונות דרכים לרבות תאונות פגע וברח. רק הם יוכלו לתת לכם ייעוץ והכוונה המתאימים למצב, וינהלו עבורכם את התביעה עד תום ההליך המשפטי ועד לסופו.

שאלות ותשובות

אם מצליחים לאתר את הנהג הפוגע, תובעים את ביטוח החובה שהיה לרכב שלו. במידה והנהג לא אותר, ניתן לפנות לקרנית ולהתנהל מולה, כפי שהייתם מתנהלים מול חברת ביטוח רגילה.

החוק מחייב להשאיר פרטים מזהים במקרה של פגיעה ברכב חונה. אם לא הושארו פרטים, הנהג הפוגע מסתכן בכך שביצע עבירה של פגיעה בהליך החקירה ובראיות. בתי המשפט מחמירים במקרה כזה, ומנהלים מדיניות ענישה נוקשה. העונש במקרה זה יכול להגיע לקנס כספי, פסילת רישיון נהיגה או פסילה על תנאי.

שתפו את המאמר
מאמרים אחרונים
תקציר
טירן-פז ושות'
טירן-פז ושות'

משרד עורכי דין

לייעוץ ללא עלות >>
לשאלות בווצאפ